Miesiąc: Maj 2020

Konfitury – królowe owocowych przetworów

Idzie lato, a wraz z nim sezon na przetwory, czyli zamykanie owocowych pyszności w słoikach, by cieszyły nas smakiem w ciemne i chłodne dni.

Wiele osób ma problem, czym różnią się poszczególne rodzaje przetworów między sobą, uznając, że konfitury, dżemy, marmolady i powidła to synonimy lub regionalne odmiany tego samego produktu. Tymczasem różnice są istotne.

Owocowe przetwory – ten sam owoc, różny smak

Zależność między przetwarzaniem owocu a jego smakiem jest istotna i wyczuwalna. Poniżej podstawowe różnice:

Powidła tylko ze śliwek

Powidła tradycyjnie wykonuje się ze śliwek. Do tych najbardziej klasycznych używa się śliwek węgierek, miękkich, dojrzałych i słodkich. Nie powinno się do nich dodawać cukru.

Przygotowanie powideł polega na smażeniu ich wiele razy przez 3 dni, uważając, by ich nie przypalić. Podsmażanie powideł powoduje idealne odparowanie wody, więc powidła zawierają najwięcej owocu ze wszystkich przetworów.

Cytrusowe marmolady

Prawdziwa marmolada powstaje z wygotowywania owoców cytrusowych wraz ze skórkami w wodzie z dodatkiem cukru. Po zastygnięciu przybiera postać gęstego, owocowego żelu (ze względu na zawartość pektyn w owocach), który można kroić. Część owoców powinna być rozgotowana, a część w postaci wyczuwalnych kawałków. Skórki cytrusowe nadają marmoladzie posmaku ciekawej goryczki.

Dodaje się ją do wypieków (już po ostygnięciu, jako przełożenie np. tortu) lub położenia kawałków marmolady na ciasteczkach.

Gotowane w cukrze owoce, czyli dżemy

Dżemy robi się z dowolnych owoców, a nawet warzyw. Przygotowywanie dżemu polega na gotowaniu owoców w cukrze (tym samym niewiele się różni od konfitury). Dżemy marchewkowe wywołały swego czasu sporą dyskusję na temat marchewki, którą Unia Europejska uznała ostatecznie za owoc. Dżemy są mniej słodkie niż marmolady i konfitury. Jako zagęstnika można do nich dodawać pektyny lub inne zagęszczacze.

Konfitury – sama słodycz

Smażone owoce w cukrze owoce w taki sposób, by jak najwięcej zachowały się w całości to konfitury. Cukier jest w tym przypadku konserwantem i dodaje się go w ilości przewyższającym ilość owoców. W odróżnieniu od innych przetworów, najpierw przygotowuje się syrop cukrowy – rozpuszczony na patelni lub w garnku sam cukier i dodawanie do niego owoców – najlepiej twardych, nie przejrzałych, lub płatków róż.

Konfitury, ze względu na słodycz używane są oszczędnie. Można nimi przekładać ciasteczka maślane lub wręcz dosładzać nimi herbatę.

Konfiturę z owoców lub płatków róży tradycyjnie stosuje się jako nadzienie najsmaczniejszych pączków. Uznawane są za najbardziej ekskluzywne przetwory z owoców. Herbatka z różanych lub malinowych konfitur jest uznawana za środek rozgrzewający i napotny, w sam raz na zimowe przeziębienia.

Tło zdjęcie utworzone przez valeria_aksakova - pl.freepik.com
Ekologiczne konfitury – delicje w słoiku

W jeszcze nie tak dawnych czasach niemal w każdej piwnicy czy spiżarni zawsze znajdowało się kilka słoików z najróżniejszymi przetworami domowej roboty. Zdrowe, marynowane warzywa i grzyby, miody, kiszonki oraz konfitury owocowe były zawsze na wyciągnięcie ręki. Niestety, aktualnie nie wszyscy mają już czas na przygotowywanie takich pyszności w domu, a ochota na dobry, zdrowy dżem do naleśników wciąż nie zmalała. Odpowiedzią na takie potrzeby są ekologiczne konfitury sprzedawane w sprawdzonych sklepach!

Ekologiczne konfitury do kupienia

Poszukując miejsca do zakupienia takiej konfitury zdecydowanie lepiej zrezygnować ze sklepów sieciowych i wielkich marketów – takie miejsca są nastawione na masową sprzedaż i nawet jeśli uda Nam się znaleźć tam produkt z etykietką “bio” to jego jakość może być wątpliwa. Prawdziwie ekologicznych produktów warto szukać w dedykowanych, naturalnych sklepach ze zdrową żywnością lub spróbować szukać miejsca, które samo takie konfitury (https://ranozebrano.pl/napoje-przetwory/dzemy-i-konfitury) tworzy. Wtedy można mieć pewność, że kupujemy zdrowy produkt.

Naturalne konfitury – bogactwo i pełnia smaku

Na używanie naturalnych konfitur warto zdecydować się nie tylko ze względu na aspekty zdrowotne. Dostarczają one także pełnię owocowego smaku, którego często nie można nawet poczuć w zwykłych dżemach ze sklepowych półek. Tylko produkt wykonany z prawdziwych owoców, bez dodatku sztucznych konserwantów, barwników i polepszaczy jest w stanie w swoich nutach smakowych przypominać do złudzenia prawdziwy owoc i w konsekwencji dostarczać prawdziwej uczty dla podniebienia. 

Pomysły na wykorzystanie konfitur

Konfitury owocowe mogą być ważnym składnikiem do wielu dań i to zaczynając już od śniadania, które rozpoczyna dzień. Połączenie ich z naleśnikami to już klasyka gatunku, ale równie świetnie sprawdzają się na zwykłych kanapkach i jako dodatek do białego sera, jogurtu czy nawet owsianki. Konfitury to także często niezastąpiony dodatek do dań obiadowych – konfitura borówkowa czy żurawinowa do mięsa to wyraz wysokiej elegancji i często jedna z podstawowych zawartości małych miseczek podczas rodzinnych obiadów. Zazwyczaj konfitury pasować będą też do upieczonych na kolację, słodkich placuszków.

Ale warto podkreślić, że takie owocowe przetwory to także istotny element wielu deserów. Kto nie lubi domowego, pachnącego piernika przekładanego konfiturą śliwkową? A może ciasto czekoladowe z konfiturą z wiśni? Hitem stały się także nadziewane babeczki, ciasto z konfiturą truskawkową oraz desery warstwowe w pucharkach.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez valeria_aksakova - pl.freepik.com
Naturalne konfitury a zawartość witamin i minerałów – jak zdrowe są przetwory?

Naturalne konfitury a zawartość witamin i minerałów – jak zdrowe są przetwory?

Przygotowanie konfitur to jeden z najlepszych pomysłów na zachowanie wspaniałego smaku owoców na później. Ponieważ jednak ich przygotowanie bywa czasochłonne i nie jest procesem zbyt czystym, konsumenci często decydują się na ich zakup. Najlepiej kupować ekologiczne i organiczne konfitury (https://ranozebrano.pl/napoje-przetwory/dzemy-i-konfitury), które producent przygotowuje niemal w taki sam sposób, w jaki robi się to w domu, bez zbędnych chemicznych dodatków. Czy jednak naturalne konfitury zachowują w pełni moc owoców, z których zostały wytworzone?

Co się nie zmienia?

Chociaż owoce doceniamy przede wszystkim ze względu na zawartość witamin, są one także cennym źródłem błonnika i rozmaitych minerałów. Długi proces smażenia, jakiemu poddawane są konfitury, nie wpływa zupełnie na zawartość tych składników w owocach. Naturalne konfitury są więc doskonałym ich źródłem, a do tego niesamowicie smakują, będąc cennym dodatkiem na przykład do domowych deserów.

Obróbka termiczna nie wpływa też w żaden sposób na zawartość witamin, D, E, A i K, tak więc owoce zachowują w pełni te rozpuszczalne w tłuszczach witaminy. Chcąc uzupełnić ich poziom, powinno się więc zimą sięgać po zawierające je konfitury.

Co z witaminą C?

Nieco bardziej skomplikowanie wygląda sprawa z zawartością witaminy C w konfiturach. W celu jej uzupełnienia zaleca się spożywanie produktów surowych. Nie jest ona zbyt odporna na wysoką temperaturę, co nie znaczy jednak, że nie znajduje się ona w konfiturach. Pod wpływem wysokiej temperatury nie ginie bowiem cała witamina C, a zaledwie jej część. Wskutek smażenia owoców do 50% tej witaminy z nich znika. Chociaż wygląda to na całkiem sporo, należy pamiętać o tym, że sa owoce zawierające wręcz ogromną dawkę witaminy C, która przewyższa dzienne zalecane spożycie.

Oznacza to, że wybierając konfitury właśnie z tych owoców, to nawet jeżeli utracą one połowę zawartości witaminy C, nadal są niezwykle cennym jej źródłem. Jednym z najbogatszych w witaminę C owoców jest żurawina. Konfitury z niej przyrządzone powinny znaleźć się na szczycie hierarchii u osób, które dbają o prawidłowy poziom witaminy C. To samo dotyczy dzikiej róży, porzeczek czy truskawek.

Okazuje się więc, że wcale nie należy przypisywać konfiturom niskich wartości odżywczych, jeżeli chodzi o witaminy, gdyż większość z nich zostaje w konfiturze zachowana niemal w całości lub w znacznej większości, a jedyną problematyczną witaminą jest tu witamina C. Konfitury z wysoką jej zawartością są jednak dostępne w wielu sklepach i często są one bardziej wartościowe od suplementów, a do tego jak smakują!

Jedzenie zdjęcie utworzone przez valeria_aksakova - pl.freepik.com