Dzień: 2 maja 2020

Naturalne konfitury a zawartość witamin i minerałów – jak zdrowe są przetwory?

Naturalne konfitury a zawartość witamin i minerałów – jak zdrowe są przetwory?

Przygotowanie konfitur to jeden z najlepszych pomysłów na zachowanie wspaniałego smaku owoców na później. Ponieważ jednak ich przygotowanie bywa czasochłonne i nie jest procesem zbyt czystym, konsumenci często decydują się na ich zakup. Najlepiej kupować ekologiczne i organiczne konfitury (https://ranozebrano.pl/napoje-przetwory/dzemy-i-konfitury), które producent przygotowuje niemal w taki sam sposób, w jaki robi się to w domu, bez zbędnych chemicznych dodatków. Czy jednak naturalne konfitury zachowują w pełni moc owoców, z których zostały wytworzone?

Co się nie zmienia?

Chociaż owoce doceniamy przede wszystkim ze względu na zawartość witamin, są one także cennym źródłem błonnika i rozmaitych minerałów. Długi proces smażenia, jakiemu poddawane są konfitury, nie wpływa zupełnie na zawartość tych składników w owocach. Naturalne konfitury są więc doskonałym ich źródłem, a do tego niesamowicie smakują, będąc cennym dodatkiem na przykład do domowych deserów.

Obróbka termiczna nie wpływa też w żaden sposób na zawartość witamin, D, E, A i K, tak więc owoce zachowują w pełni te rozpuszczalne w tłuszczach witaminy. Chcąc uzupełnić ich poziom, powinno się więc zimą sięgać po zawierające je konfitury.

Co z witaminą C?

Nieco bardziej skomplikowanie wygląda sprawa z zawartością witaminy C w konfiturach. W celu jej uzupełnienia zaleca się spożywanie produktów surowych. Nie jest ona zbyt odporna na wysoką temperaturę, co nie znaczy jednak, że nie znajduje się ona w konfiturach. Pod wpływem wysokiej temperatury nie ginie bowiem cała witamina C, a zaledwie jej część. Wskutek smażenia owoców do 50% tej witaminy z nich znika. Chociaż wygląda to na całkiem sporo, należy pamiętać o tym, że sa owoce zawierające wręcz ogromną dawkę witaminy C, która przewyższa dzienne zalecane spożycie.

Oznacza to, że wybierając konfitury właśnie z tych owoców, to nawet jeżeli utracą one połowę zawartości witaminy C, nadal są niezwykle cennym jej źródłem. Jednym z najbogatszych w witaminę C owoców jest żurawina. Konfitury z niej przyrządzone powinny znaleźć się na szczycie hierarchii u osób, które dbają o prawidłowy poziom witaminy C. To samo dotyczy dzikiej róży, porzeczek czy truskawek.

Okazuje się więc, że wcale nie należy przypisywać konfiturom niskich wartości odżywczych, jeżeli chodzi o witaminy, gdyż większość z nich zostaje w konfiturze zachowana niemal w całości lub w znacznej większości, a jedyną problematyczną witaminą jest tu witamina C. Konfitury z wysoką jej zawartością są jednak dostępne w wielu sklepach i często są one bardziej wartościowe od suplementów, a do tego jak smakują!

Jedzenie zdjęcie utworzone przez valeria_aksakova - pl.freepik.com